Hoe komt u tot nieuwe informatie op uw website of in andere uitingen? Daar heeft u vast een werkwijze voor, al dan niet beschreven. Die werkwijze, dat proces is de contentworkflow.
De contentworkflow bestaat uit doelen, afspraken, stappen, schrijfwijzer, kalender, tools, metingen en natuurlijk de inzet van personen. Pfff, best veel omvattend. Hoe zorg je nu voor een efficiënte en effectieve contentworkflow? In ieder geval door:
- Samenwerking
Als de contentworkflow een verzameling is van losse stappen, kom je niet tot een optimaal eindresultaat. Door samenwerking maak je gebruik van elkaars inzichten en creativiteit.
Een voorbeeld van losse stappen versus samenwerking: een inhoudsdeskundige levert materiaal aan de tekstschrijver (‘to do the magic’) versus de inhoudsdeskundige en tekstschrijver gaan samen schrijven. - Transparantie
Wat zijn de onderdelen van de contentworkflow? Door deze inzichtelijk en toegankelijk te maken, kan ieder zijn bijdrage beter leveren. Het stimuleert continue verbetering. De onderdelen geven wij de transparante term SPA, die staat voor Strategie, Publicatie, Analyse:- Strategie: wat is het plan, met welke informatie voor welke doelgroepen willen we onze doelen bereiken?
- Publicatie: wanneer gaan we wat doen en hoe organiseren we dat?
- Analyse: wat meten we en hoe zorgen we voor verbeteringen?
Op Contentworkflow.nl zult u steeds meer informatie en diensten vinden die u helpen bij het inrichten en steeds verbeteren van uw contentworkflow.
Over mij
Contentworkflow.nl is een initiatief van Mary Schilder. Sinds 2005 werk ik met mijn bedrijf De Contentmanager:
- in interim-functies, zoals webredacteur, contentspecialist, publicist
- in projecten, zoals contentmigraties naar een nieuw systeem
- als adviseur, zoals Content First bij een nieuwe website
- als contentmanager, voor alle contentvragen van klanten.
Ik werk met veel plezier en grote inzet aan het maken van webcontent. Het is heerlijk om het resultaat van je werk te laten zien, letterlijk aan de hele wereld, en te laten werken voor de organisatie.
Bij Webredactie en Publicatie vorm je vaak de laatste schakel in de productieketen. De werkdag zit dan vol met verrassingen. Je krijgt ruw materiaal en volledig uitgewerkte teksten, complexe opdrachten en kleine aanpassingen, opdrachten met hoge prioriteit en andere belangrijke opdrachten, opdrachten van overal uit de organisatie.
Hoe interessant en uitdagend de verrassende opdrachten ook zijn, je kunt beter presteren als dit type opdrachten maar een klein deel van de werkdag uitmaakt. Gelukkig kan dat. Door toe te werken naar een andere werkwijze, met meer samenwerking en transparantie.
Waarom contentworkflow.nl?
De contentworkflow is niet in alle organisaties compleet uitgewerkt. Gevolg: onduidelijkheid (bijv. over doelen en prioriteiten), onvolledigheid, veroudering, veel versies, veel communicatie en veel druk op deadlines. Dat kan anders.
Op deze site bied ik u diensten aan voor het opzetten van de contentworkflow in uw organisatie. Daarnaast deel ik ervaringen en inzichten in blog-items. Wilt u reageren op een item? Of wilt u vanuit uw ervaring, expertise of oplossing een blog-item maken voor contentworkflow.nl? Ik nodig u daartoe van harte uit.